Zoeken in blog

vrijdag 21 oktober 2016

Kweeperenjam




Deze jam, die eigenlijk wel confiture mag heten, is heel erg fruitig en zacht van smaak en ook nog heerlijk smeerbaar, een beetje tussen appelmoes en jam in.
Probeer hem eens met vers stokbrood en lekkere roomboter..en voor mij ook favoriet in de yoghurt!

Neem 20 kweeperen, wrijf deze schoon met een doek, en snij iedere kwee in vieren. Schil de vrucht ook, en haal het klokhuis eruit.
Het is belangrijk voor de jam dat je het harde deel dat onder het klokhuis zit er helemaal uit snijdt, liever iets teveel eruit snijden dan iets te weinig; je bent hier wel een tijdje mee bezig. 

Leg iedere kwart peer meteen in een bak gevuld met water en het sap van een citroen. Als je halverwege dit karweitje bent doe dan de schillen en pitten van deze 10 kweeën in driekwart liter water, breng aan de kook, en laat met een deksel erop zachtjes borrelen. Hiermee breng je extra pectine in je jam, dat zit voornamelijk onder de schil en in de pitten. Laat dit minimaal een half uur koken.
Als je klaar bent met schillen giet dan het gekookte schillenprutje door een zeef, druk het goed uit.
Weeg het sap en doe dit sap in een jampan.
Weeg de schoongemaakte vruchten.

Snij de peren daarna in kleine stukjes, ik deed dat laatst in de keukenmachine vanwege de flinke hoeveelheid en dat beviel me prima en kook deze in het sap in ongeveer 20 à 40 minuten zacht, de tijd  is afhankelijk van de hardheid van de kwee.
Doe dan per 1250 gram vruchten+sap 500 gram van Gilze specialsuiker erbij, of, als je van zoetere jam houdt gewone (gelei)suiker, 1 kilo per kilo vrucht.
Breng terug aan de kook en steeds goed blijven roeren dit brand snel aan. Zet dan de staafmixer erop en maal alles fijn.
Na een minuut of drie koken is de jam klaar.
Wil je helemaal geen geleisuiker gebruiken maar gewone suiker, dan kan je deze suiker (reken 1 kg suiker per kg schoongemaakte vrucht) laten smelten in het gezeefde schillensap, daarna hier de kleingesneden vruchten koken. Deze confiture niet bewerken met de staafmixer, je krijgt dan een mooie rode doorzichtige jam met stukjes kweepeer erin.

Zelf had ik voor deze jam 3 kilo vruchten en sap. Hier heb ik een kilo geleisuiker speciaal voor gebruikt, en 500 gram gewone suiker!





2 opmerkingen:

  1. Hoi, Jet. Hier mis ik de foto's bij! Ik ga morgen aan de gang met mijn kwee appeltjes. Bedankt he?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Jo, de foto`s zijn verdwenen, dat is jammer want ik heb ze al weggegooid. Zo zie je maar weer. Als ik de jam nog eens maak komen er nieuwe foto`s.
    Hoe bevalt de jam?

    BeantwoordenVerwijderen