Zoeken in blog

maandag 24 oktober 2016

Kweepeer gelei

Zoals het hoort bij de appelvrouw: mijn kweeperen zijn eigenlijk kwee-appels.
Bij het eerste jaar en de eerste vruchten heb ik lang gewacht totdat er zich bobbels en knollen gingen vormen op de vrucht, maar deze bleven mooi rond en glad. Ondertussen weet ik dat ik kwee-appels heb. Een mooie gele vrucht, mijn kleine boompje hangt er ieder jaar boordevol mee!

De gelei,  lekker in de yoghurt en -volgens mijn dorpsgenoten- goed bij maag en darmproblemen, en bij diarree. Dit zou komen omdat het positief werkt op de inwendige slijmvliezen.
Het is zelfs zo dat mijn buurvrouw geen kweegelei meer kan zien of ruiken omdat ze dat als kind altijd kreeg als ze diarree had, ze heeft een negatieve associatie bij deze lekkernij.
Gelei maak ik met behulp van de sapketel.

Gelei:


Neem 30 kweeperen of appels, wrijf ze schoon met een doek en snij ze in kwarten en dan in smalle repen.De schillen, pitten en klokhuizen gaan gewoon mee, die zitten vol met pectine, en geeft de gelei behalve de gewenste dikte ook de hem toegekende medicinale kracht mee.
Vul het reservoir van de sapketel ermee, en zet de kweeën op het vuur.
Laat zo`n 50 à 60 minuten koken, giet het sap af en meet het.
Doe het sap in een jampan, voeg er eventueel een zakje vanilesuiker naar smaak bij en 500 gram van gilze speciaalsuiker per 1,1 liter sap.
Je kunt ook even een kaneelstokje meekoken. Breng aan de kook, en als het sap goed borrelt laat je het nog een minuut koken. Vul de potten tot de rand, sluit ze goed af en laat ondersteboven afkoelen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten